Het leek me leuk om een eigen opdracht te verzinnen. Ik wou iets doen met het ontwerp van producten. Ik zag een maand geleden in de reclame op tv dat Grolsch een nieuw bierflesje had ontworpen, toen ik het betreffende flesje zag was ik erg onder de indruk, dus daarom heb ik daar een soort van review over geschreven.
Dit is hij dan, het nieuwe bierflesje van Grolsch. Heel erg simpel ontworpen, maar toch erg aantrekkelijk. Het is de onderscheidendheid dat mij aanspreekt aan dit flesje. Andere biermerken hebben allemaal een label bij het dikste gedeelte van de fles; Grolsch vind dat dit niet meer hoeft en doet het labeltje alleen bij de hals. Daardoor komt het herkenbare groene glas beter voor het oog, en zo zie je ook nog eens het sprankelende bier door het glas. De bolle letters in het glas vullen de leegte van het kale glas mooi op, het zorgt ervoor dat het niet te saai wordt.
Hij heeft wel wat weg van de beugelflesjes van Grolsch, met alleen het labeltje op de hals van de fles. Zo dacht Grolsch denk ik ook. Ze willen hun producten beter op elkaar laten lijken, en dat is ze in dit geval goed gelukt.
Het nieuwe ontwerp is niet alleen een appeltje voor het oog, maar hij ligt ook lekker in de hand. Waar je het biertje vasthoudt, is de ronde vorm als het ware een beetje vlakker gemaakt, zodat hij beter in de vorm van je hand past. Comfort bij het bier drinken is geen overbodige luxe, want na menig biertje in de hand gehouden te hebben wordt je hand ook wel vermoeid.
Het trekt mij heel erg aan als merken anders durven te zijn door innovatief ontwerp. Deze innovatiefheid zorgt er ook nog eens voor dat het merk zich duidelijker aanwezig maakt.
Kortom vind ik dat Grolsch een prima taak heeft geleverd met hun nieuwe flesontwerp. Het bedrijf maakt zichzelf een stuk herkenbaarder door zichzelf te onderscheiden van andere biermerken. Het ontwerp is niet alleen geslaagd qua ontwerp, maar ook voor de functionaliteit doe ik mijn petje af.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)