Nudie Jeans co is een Zweeds broekenmerk, dat bekend is geworden om zijn ‘dry’ broeken. Dit zijn broeken die ongewassen de fabriek uit gaan, zodat de indigoverf er in blijft zitten.
Doelgroepen
Ieder merk heeft een visuele identiteit waarmee het zich vertoond aan de diverse doelgroepen. Deze doelgroepen zijn samen te vatten in 4 clusters:
1. De financiële markt
2. De arbeidsmarkt
3. De retailmarkt
4. De consumentenmarkt
Het merk Nudie Jeans hoort bij de doelgroep consumentenmarkt. Je kunt de doelgroep ook typeren. Dat is erg belangrijk. Dat doe je op deze manieren:
• Socio- demografische kenmerken
Hun grootste doelgroep bestaat voornamelijk uit jongen mensen van het mannelijk geslacht. Mensen die in Nudie lopen moeten wel wat over hebben voor de broeken, omdat ze niet allemaal goedkoop zijn.
• Persoonlijkheidskenmerken
De doelgroep heeft geen kenmerkende persoonlijkheden, wel moeten ze gevoel hebben voor wat ze dragen, want Nudie is een merk met veel karakter en stijl.
• Gedragskenmerken
De doelgroep heeft veel geld over voor kleren. Ze willen er goed uitzien.
• Lifestyle- typering
Mensen die in Nudie lopen willen niet in hokjes gestopt worden. Ze willen zich een beetje ‘tegen’ de fashion wereld zetten, omdat Nudie een eigenwijs en karakteristiek merk is dat niet meegaat met een trend.
• Gebruikerskenmerken
Mensen die veel uitgeven voor kleding en weten waar ze in lopen.
Merkbasis
Het doel van het vastleggen van de merkbasis is om zo helder mogelijk aan te geven waaruit het merk is opgebouwd en waar het merk voor staat.
Brand BASICS- model
Bij Nudie Jeans is er sprake van een single-branded merkbasis. Nudie is het hoofdmerk en bestaat uit één productgebonden hoofdmerk.
Mentale merkidentiteit
- De merkvisie
Doorgaan van het maken van eigentijdse broeken en andere kleding, zonder op de trends te letten.
- Merkmissie
‘Naked truth about Denim’, broeken zijn een speciaal kledingstuk, behandel het met liefde.
- Merkwaarden
Tijdloos, anti-trend, goede kwaliteit, milieubewust, tegen kinderarbeid.
- Gewenste merkpersoonlijkheid
Jong, tijdloos, anti-trend en betrouwbaar.
- Merkbelofte
“Jeans are more then just a piece of clothing”
- Merk-kernconcept
Tijdloos en met liefde
Nudie Jeans is een merk dat zich richt op mensen die zich totaal niet bezighouden met mode, door tijdloze broeken. Nudie richt zich op mensen met een liefde voor jeans, omdat ze dat zelf ook hebben. Ze zijn bekend geworden om hun ‘Dry’ broeken. Dit zijn broeken die ongewassen de fabriek uit gaan, zodat de indigoverf er in blijft zitten. Ze willen anders zijn dan andere merken, door tijdloze broeken te ontwerpen. Ze willen niet meegaan met een trend. Het is niet vergelijkbaar met merken als Hugo Boss en Armani, omdat Nudie niet zo’n ‘perfect’ en ‘netjes’ merk is. Nudie wil zich maar al te graag onderscheiden van andere merken. Het is wel een merk met een unieke en exclusieve stijl, het is dus niet te vinden in zomaar elke kledingwinkel.
Nudie maakt producten in een veilige omgeving, door mensen die er verstand van hebben. Ze zijn tegen de massale productieprocessen in derde wereld landen. Het is geen goedkoop merk, dus je moet er wel wat voor over hebben.
De merkontwikkeling
De marktstrategieën
Een goed idee voor Nudie Jeans zou merk-stretching zijn. Nudie Jeans richt zich momenteel voor het grootste deel op mannen. Ze zouden dit uit kunnen breiden door een collectie voor vrouwen te beginnen.
Huidige versus het gewenste imago
De meeste imago kenmerken waar Nudie Jeans naar streeft, hebben ze al bereikt. Ik heb het hier over: anti-trend, tijdloos en goede kwaliteit. Een imago waar ze nog wel beter aan kunnen werken is hun mening tegen het produceren van kleding en andere producten in derde wereldlanden.
Analyse van de merkidentiteit
De Brand Design SWOT- analyse
- Strenghts
- Imago
- Sterk karakter
- Exclusiefheid
- Zet zich in tegen produceren in 3e wereldlanden
- Goede kwaliteit producten
- Trouwe klanten
- Weaknesses
- Duur
- Niet in veel winkels verkrijgbaar
- Vrij onbekend, maar dit kan ook een voordeel zijn. Het is geen doel van ze om wereld bekend te worden.
- Oppertunities
Ze zouden meer reclame kunnen maken voor hun merk. Zo zouden ze meer klanten kunnen krijgen, en dus populairder worden.
- Threats
Als er meer reclame gemaakt wordt, ontstaat er een kans dat trouwe klanten dan afhaken omdat hun merk dan niet meer exclusief is.
- Merkenergiestromen
-Fysieke merk: kwaliteit en exclusiefheid
-Mentale merk: anti-trend
-Spirituele merk: anders zijn dan anderen
- Merkkeuzemotieven
-Menselijke merk - keuzemotieven: Onderscheidt zich van andere merken
-Middelen merk - keuzemotieven: Kwaliteit en exclusiefheid
-Moment - keuzemotieven: Mooie kleding, goede kwaliteit en met een eigen karakter.
De Design – Dragers
- Product/ dienstgerelateerde designdragers
Hun broeken, en andere kleding als shirts en riemen.
- Externe- communicatiegerelateerde designdragers
Hun website http://www.nudiejeans.com zegt veel over het merk zelf.
- Interne- communicatiegerelateerde designdragers
niet van toepassing
- Ondernemingsgerelateerde designdragers
niet van toepassing